یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403

جامعه پزشکی و کادر درمان  نباید دغدغه ای جز خدمت به بیماران داشته باشد

جامعه پزشکی و کادر درمان  نباید دغدغه ای جز خدمت به بیماران داشته باشد
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری با اشاره به این که جامعه پزشکی و کادر درمان در طول اپیدمی کرونا با رویکردی طبیبانه به تیمار بیماران پرداخته است؛ گفت: جامعه پزشکی و کادر درمان نباید دغدغه ای جز خدمت به بیماران داشته باشد و باید نیازهای روانی ، اجتماعی و اقتصادی این گروه از جامعه در اولویت قرار گیرد.

دکتر لیلا رازقیان جهرمی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که حدود دو سال است که جامعه با ویروسی به نام کووید 19 دست و پنجه نرم می کند ؛ اظهار کرد :در این دوره طولانی؛ بهداشتِ روان جامعه پزشکی و کادر درمان بیش از سایر اقشار جامعه تحت تاثیر قرار گرفته و همچنین بیش از سایرین با تبعات بیماری و مرگ و سوگ حل نشده رو به رو شده است .

وی افزود: بیماران و خانواده آن ها در لحظات درماندگی بعد از خداوند به دستان طبیب و کادر درمان متوسل بوده و به آن ها امید بستند که خوشبختانه جامعه پزشکی و کادر درمان علیرغم همه کاستی ها با تمام توانِ خود این بار سنگین مسئولیت طاقت فرسا را به دوش کشید.

وی با بیان این که جامعه پزشکی در مواجهه با دشمنی که هر روز رنگ عوض می کرد با فداکاری به تیمار بیمارانی پرداخت که با مرگ و نیستی دست و پنجه نرم می کردند ، ادامه داد: کادر درمان با رویکردی طبیبانه در مصائبی مهم و ترسناک و با تکیه بر علم خود به مردم کمک نمود و با وجود سختی شرایط روانی خود ، بیماران را با سلوک طبیبانه آرامش بخشیدند.

رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری با اشاره به این که تاثیر کرونا بر سلامتِ روان جامعه پزشکی و کادر درمان طولانی و عمیق خواهد بود؛ تصریح کرد : قطعا در دوران پسا کرونا میزان شادکامی و رضایتمندی از شغل در این قشر کاهش خواهد یافت و در صورت عدم حل این مساله معضلات زیادی به وجود خواهد آمد.

رازقیان جهرمی با تاکید بر این مهم که جامعه پزشکی و کادر درمان دچار افسردگی اجتماعی و فرسودگی شغلی شده است؛ خاطرنشان کرد:  این امکان وجود دارد مانند هر انسانی در نتیجه رویارویی با اضطراب مداوم واکنش هایی مثل کرختی و بی تفاوتی نشان دهد.؛ لذا زمان آن رسیده که به حل این مساله پرداخته شود و به نظر می رسد مهم ترین کاری که می تواند خستگی این قشر زحمتکش را کاهش دهد؛ ایجاد چشم اندازی روشن به آینده است.

وی اذعان کرد : ضروری است به دغدغه های جامعه پزشکی و کادر درمان با نگرشی علمی و قاطع و همه جانبه پرداخته شود و بدون ایجاد امید به آینده ،فرسودگی شغلی کادر درمان جبران پذیر نخواهد بود.

وی تاکید کرد : کادر درمان نباید دغدغه ای جز خدمت به بیماران داشته باشد و باید نیازهای روانی ، اجتماعی و اقتصادی این گروه از جامعه در اولویت قرار گیرد.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در شرایطی که جامعه با خستگی ناشی از همه گیری کرونا و وضعیت بد اقتصادی رو به رو است؛ تنها چشم انداز به آینده ای پر امید می تواند ناجی باشد و اگر کادر درمان منتظر آینده ای روشن نباشد، قطعا نمی تواند به انجام فعالیت با کیفیت بپردازد.

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.